Update 3 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Froukje Postma - WaarBenJij.nu Update 3 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Froukje Postma - WaarBenJij.nu

Update 3

Blijf op de hoogte en volg Froukje

15 December 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hoi ollegear!
Het is alweer een tijdje geleden en heb veel gezien en gedaan! Hoog tijd voor een update dus.

Om de locals van New Zealand te ontmoeten en de NZ'se leefwijze leek het me leuk om te gaan wwoof-en; werken voor kost en inwoning. Had een wwoof adres gevonden in Stratford (zuid-westen van het noordereiland). En wel op een melkboerderij! Twee keer per dag 280 koeien melken (280 is weinig in NZ). Er waren nog 3 duitse meiden aan het wwoof-en hier, dus erg gezellig! Dus koeien melken.. Om 4.00 uur ging de wekker; pluk de dag! Overal aan, laarzen aan en gaan.. Aan iedere kant van de melkstal gingen +- 26 koeien. Mijn grootste zorg was dat de koeien gingen poepen als ik achter ze stond. Je kon geen kant op in het nauwe loop pad van de melkstal. Dus ik was meer bezig met de poepgaten dan met de uiers. De boer had net verteld dat de poep van deze koeien (nog) dunner is dan van de koeien in Nederland, omdat ze hier niet bijgevoerd worden. Dus als ze beginnen te poepen en je staat te dichtbij dan heb je een probleem. Ik had snel door dat als ze hun staart optillen, moet je rennen, dan gaan ze poepen.
Naast koeien melken ook geleerd om op een quad en een crossmotor te rijden (ja Heit, ik kan nu ook schakelen). Om onder andere de koeien uit het land te halen en de post uit de mailbox.

Op het zuidereiland ben ik gaan skydiven! Wat een ervaring! Vooraf me uitgebreid laten informeren en dan met name over de overlevingskans.. Doodeng om uit een vliegtuig te springen, al is het meer hangen, want degene die aan je vast zit (tandem) springt. Dus ik moest me uit de deur opening van het vliegtuig laten hangen.. De eerste 30 seconden is een vrije val. Dan val je dus letterlijk met een rot gang naar beneden! Je hoort de wind (lees kabaal) en voelt je wangen flabberen. Het voelt alsof je niet kunt ademen dus ik hapte als een vis op het droge naar lucht. Maar goed dat niemand me kon zien hoog in de lucht. Daarna gaat de parachute uit en wordt je met een ruk de lucht ingetrokken. En toen was het stil.. Je hoort helemaal niks als de parachute uit is, alleen de tandem en jezelf. En wat een uitzicht!! Blauwe oceanen, gouden stranden en het Abel Tasman National Park. Echt een super ervaring!

Afgelopen week de Abel Tasman Coastal Walk gedaan met twee duitse meiden van de farm. Het was een 3-daagse hike in Abel Tasman National Park. Vooraf lichtelijk bezorgd of ik wel gemaakt ben voor hiking in de heuvels (ik snap niet waarom dit geen bergen genoemd worden), 3 dagen instant food, slapen in hutten, maar het allerbelangrijkste ZONDER douches! Maar voor alles is een eerste keer. De rugzak gepakt met alleen hoognodige dingen, maar uiteraard is er altijd plaats voor mascara. De eerste dag met de watertaxi naar Totaranui. Het was prachtig weer en zagen tijdens de rit pinguïns en zeehonden op de rotsen. Vanaf Totaranui naar Bark Bay gelopen. De heuvels leken soms oneindig lang omhoog te gaan! Maar dat was het zeker waard want de uitzichten waren adembenemend!! Zoals je ze altijd ziet op ansichtkaarten; blauwe oceaan met gouden stranden! Als lunch een voorgekookte, koude aardappel, met chilisaus dat wel. 'S avonds voorgekookte en aangebrande, koude rijst, met chilisaus dat wel. Deze eerste dag was meteen ook de langste: 7 uren inclusief stopsstops. Een warm welkom bij de eerste hut door honderden sandflies.. Liters muggenspul gesprayd maar ze bleven prikken. Beste remedie: niet jeuken (daar heb je wat aan..). De tweede dag vanaf Bark Bay naar de Anchorage hut gelopen. Wederom prachtig weer en fantastische uitzichten! In 4 uren, inclusief stops, de hut bereikt. 'S avonds instant noodles, warm dat wel. De laatste dag in 4 uren gefinisht in Marahau. Jeejjj!! Marahau staat o.a. bekend om de beste burger in town (is nu bevestigd). We waren alle drie 10 minuten lang in onze eigen wereld met onze Fat Tui Burger (zo heet ie). Wat een genot om een warme, verse, rijk belegde, eigengemaakte burger te eten na deze drie dagen! En gigantisch lekker!! En daarna heel snel in de auto naar het hostel en.. douchen!! Heb 3 kwartier onder de douche gestaan en drie keer m'n haar gewassen. Maar al met al was het alles waard: ik zou het zo weer overdoen!
De volgende dag een relax dagje op het strand. Het was prachtig weer dus goed ingesmeerd. Echter kwam ik er 's avonds in het hostel achter dat er toch iets verbrand was.. En wel m'n ogen! Extreem pijnlijk en extreem rood. M'n wallen en oogleden tot aan de wenkbrauwen waren knalrood (waar het bij een panda beer normaal gesproken zwart is, was het bij mij rood..). Het zag eruit alsof ik drugs gebruikt had (en die vraag heb ik ook meerdere malen gehad). Afijn, dat ook eens meegemaakt en in het vervolg dus ook m'n ogen insmeren!

Afgelopen week met een boot tour meegeweest en (wilde) dolfijnen gezien! Eén soort (Hector) is alleen in New Zealand te vinden en is dan ook een beschermde soort. Er waren ook jonkies in de groep. Wat een prachtig gezicht! Langs de kust lagen tientallen zeehonden. Vind het nog steeds apart dat al deze dieren hier gewoon in de vrije natuur te zien zijn.

Morgen vlieg ik vanaf Christchurch naar Auckland, om kerst bij Rudolf en Iepie te vieren!

Tot de volgende maar weer!
Tût Froukje

  • 15 December 2014 - 08:31

    Greetje:

    He Froukje heb weer met veel plezier en bewondering je verslag gelezen.
    En leuk dat je met kerst naar Rudolf en Ypie gaat (doe ze de groeten)
    Goeie reis en veel plezier nog!
    Tot het volgende verslag!
    En ien St. Nic is alles best jer, je mist niks.
    Groetjes xx


  • 15 December 2014 - 09:36

    Rimke:

    Wat een leuk verslag, het voelde alsof ik even met je mee was. Ik zie je ook al voor me: met verbrande oogleden!! Geniet ervan, Frouk!

  • 15 December 2014 - 09:45

    Akke En Johannes:

    Wouw Froukje,

    Wat een reis. Ben jaloers hoor.
    Fijne Kerstdagen bij Rudolf en Ypie, doe ze de groeten.

    Liefs, Akke





  • 15 December 2014 - 09:48

    Hiltje:

    Hoi Frouk, Wauw wat maak je mooie en bijzondere dingen mee daar!! Echt heel gaaf! Zo te lezen heb je alweer heel wat angsten overwonnen ;). Geniet ervan! en alvast een fijne kerst! liefs

  • 15 December 2014 - 10:32

    Harm En Greetje:

    Hoi Froukje,

    Wat een geweldige belevenis daar op de andere kant van de wereld. Ik zie je daar zo staan achter die koeien. Ook je hike tocht lijkt mij geweldig om te doen en het skydiven. Wij wensen je prettige kerstdagen en een goed begin van 2015. Doe ook de groeten aan Rudolf en Ypie en wens ze ook prettige kerstdagen en een goed begin van 2015.

    Harm en Greetje.

  • 15 December 2014 - 14:36

    Hilly Steneker:

    Jee Froukje Wat maak jij wat mee.Heb met veel plezier je verslag gelezen We zagen je al staan achter die koeien Jij bent straks een ander mens.Dapper hoor!!We wensen je een fijne kerst Lieve groet , ook voor Iepie en Rudolf Hendrikus en Hilly.

  • 15 December 2014 - 17:10

    Renske:

    He Frouk!
    Mooi verhaal en wot hest al wot beleefd en sjoen! Jammer dat je geen foto hebt van je rode oogjes. Daar was ik dan wel weer benieuwd naar :). Veel plezier in Auckland en geniet van de feestdagen.
    X Rens

  • 16 December 2014 - 13:41

    Antsje En Rely:

    Heeey Froukje,

    leuk om dyn verhaal te lezen, ik hjear het dy sizzen.
    wy winskje dy noflike krystdagen...o nee tink erom
    het is der mar 1 dei!
    en een super 2015 ta.

    groetnis, rely en antsje

  • 17 December 2014 - 20:11

    Tante Hendrina En Ome Catharinus:

    Hoi Froukje en Rudolf en Iepie
    Hast 'n best plak der bij Rudolf en Iepie.
    Ek oan hun de groeten fan Hendrina en Catharinus.

  • 17 December 2014 - 20:35

    Koos En Otty:

    Hoi Froukje, hier een klein berichtje uit St. Nyk. Wat een leuk verhaal en wat mooie foto's! Wie had dat ooit gedacht dat jij nog eens in een koeienstal zou werken met al die viezigheid.... Maar net wat je zegt: overal is een eerste keer voor, dus waarom ook niet voor dit. En dan dat skydiven, geweldig dat je het hebt gedaan en ik geloof best dat het een unieke ervaring was. En dan nog zo'n eind gelopen, wat kan een mens wat meemaken in een klein poosje tijd. Blijf maar lekker genieten meid dat halfjaar is zo om.
    Alvast heel fijne Kerstdagen en alle goeds voor het nieuwe jaar, ook voor Rudolf en Ypie.
    Hartelijke groet Ome Koos en tante Otty

  • 20 December 2014 - 09:45

    Janneke:

    Heee Froukie!

    ik ben weer helemaal bij gelezen hoor, super mooie verhalen! en ook echt weer hilarische dingen haha.. prachtige foto die op de quad, zie ik je nog wel vaker doen ;-)
    Maar ik vind het wel knap hoor dat je dit toch allemaal maar even doet, hierdoor kom je wel de mooiste dingen tegen natuurlijk. Hele fijne kerst daar bij Rudolf en Iepie, geniet ervan!

    Tut Janneke

  • 20 December 2014 - 19:14

    Cobie Bax:

    jij houd toch echt van koeien staarten...........Mooie reis verslagen

    geniet maar van je lange vakantie GrCobie.

  • 04 Januari 2015 - 20:50

    Rita:

    Hoi Froukje,

    Wat geweldig leuk om je reisverslagen te lezen.. Alsof je het hier aan tafel zit te vertellen..
    Het leest lekker, ik zie zo alles voor me!!
    Froukje onder de koeien! Dat had je van tevoren ook niet kunnen dromen, je gaat ze zo meteen nog leuk vinden ook.

    Geniet.. geniet.. geniet...
    Voor je het weet zit je weer in koud, winderig, regenachtig Fryslân.

    Groeten aan iederéén,

    Joop en Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Backpacken in Nieuw Zeeland

Backpacken in Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2015

Update 4

15 December 2014

Update 3

09 November 2014

Update reis

13 Oktober 2014

New Zealand
Froukje

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 6138

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 26 Maart 2015

Backpacken in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: